Bez briefu nie można stworzyć dobrego projektu czyli...

Jak zbudować doskonałą współpracę z agencją kreatywną!

Dobry projekt graficzny nie jest dziełem przypadku, czy efektem weny twórczej nagle spadającej na projektanta. Stworzenie dobrej koncepcji to proces, który stoi za sukcesem kreacji. Jest w nim ważne zarówno zaangażowanie Klienta jak i agencji. Każdy zespół kreatywny ma swoją metodologię, jednak najczęściej sprowadza się ona do sformułowanego przez brytyjską organizację Design Council modelu podwójnego diamentu designu.

rys. DIAGRAM | discover, define, develop, deliver

Gdzie leży problem - Discover
Pierwsza ćwiartka podwójnego diamentu to początek procesu projektowego. Identyfikacja potrzeby jest źródłem pierwszych pomysłów i inspiracji. Ten etap to czas na badanie rynku, odkrywania potrzeb użytkowania, zarządzanie informacją i projektowaniem grupy badawczej.

Klient najczęściej ma już ugruntowaną wiedzę zanim skontaktuje się z agencją. To bardzo pomaga w rozpoczęciu poszukiwania rozwiązań kreatywnych. Zyskujemy świadomość, która pozwala nam dobrze zrozumieć zadanie. Na tym etapie procesu silnym bodźcem do pracy jest np. zrozumienie potrzeby repozycjonowania marki lub dostrzeżenie zagrożenia ze strony konkurencji.

Nazywamy rzeczy po imieniu - Define
Druga ćwiartka struktury podwójnego diamentu reprezentuje etap definiowania problemu, doprecyzowania celu biznesowego, jaki mamy osiągnąć. Główne działania na tym etapie to: rozwój projektu, zarządzanie nim, formułowanie wniosków.

To przede wszystkim czas na pracę z briefem. Tylko dobrze zadane pytania przy zaangażowaniu i współpracy klienta i agencji, pozwalają osiągnąć wszystkie wyznaczone cele. Brief jest korzystną inwestycją dla obu stron procesu. Precyzyjne zdefiniowanie oczekiwań wobec agencji to dawka energii, z której czerpie moc zespół kreatywny, a także spokój Klienta, że nic nie umknęło jego uwadze. To również drogowskaz prowadzący nas razem do doboru odpowiednich narzędzi spośród wielu możliwości.

Dobry brief to:

- odpowiedź na pytanie: po co?
- źródło wiedzy o marce
- wgląd w sedno problemu
- opisanie emocji i scharakteryzowanie komunikacji
- najważniejsze informacje o grupie docelowej
- określenie budżetu i harmonogramu

Debriefing to czas na konfrontację wizji stratega i kreacji z postrzeganiem problemu przez Klienta. To najważniejsze chwile całego procesu, które zapoczątkują budowanie solidnych fundamentów sukcesu.

Szał twórczy, rozwijamy projekt - Develop
Rozumiemy problem, więc zaczynamy nim żyć - uwielbiamy ten etap najbardziej. Rozwijamy nasze koncepcje, testujemy je wewnątrz firmy. Teraz zaczyna procentować doświadczenie zespołu zdobyte przy pracy dla wielu branż. Zarządzamy wizualizacjami, rozwijamy nasze koncepcje i testujemy je.

Czas na przedstawienie wyselekcjonowanych koncepcji - Deliver
Ostania faza to etap, kiedy z pełnym przekonaniem o słuszności naszych propozycji prezentujemy nasz koncept. Klient widzi swój produkt lub usługę w nowym świetle. Ocenia naszą pracę, w którą włożyliśmy całe serce, pasję i doświadczenie. Zgłasza swoje uwagi. Czas na końcowe testy, wizualizacje, zatwierdzanie i wdrożenie konceptu. Duma przepełnia cały zespół, a o odniesionym sukcesie chwalimy się ;-)


Rafał Cwenk
zamknij newsletter
NEWSLETTER
Wpisz swoje dane aby dodać się
do listy subskrybentów:
Stämpfli BERN Stämpfli Zürich Stämpfli Warszawa