Neverending Storytelling

Nasz świat tworzą opowieści. Wszyscy je lubimy. Dobra opowieść wciąga słuchaczy.
Wyzwala w nich emocje. Z wypiekami na twarzy pragniemy poznawać losy bohaterów
i utożsamiać się z nimi. Kto potrafi opowiadać, ten znajduje wiernych fanów, a ich grono
powiększa się z każdym wypowiedzianym lub napisanym słowem. Dobrej opowieści
można słuchać bez końca, bo słowa są po to, aby wywierać wpływ… zwłaszcza
w przypadku podejmowania decyzji zakupowych. To właśnie w budowaniu opowieści
o marce najważniejsze są emocje, a o jej sile decydują uczucia.

Storytelling to skuteczna broń do walki z konkurencją o wyróżnienie się i zwrócenie
uwagi konsumentów. Opowiedziana historia zawłaszcza emocjonalne obszary, które
później są kojarzone z marką i produktem. Któż nie zna smaku Coca-Coli i zawartej
w niej RADOŚCI życia? Kto jeszcze nie „siedział" w NIEZAWODNEJ Toyocie czy
BEZPIECZNYM Volvo? Może czas poczuć WOLNOŚĆ jadąc Harleyem Davidsonem?
A może warto pokazać swoją KREATYWNOŚĆ podczas zabawy klockami Lego?
Chyba lepiej dodać sobie uskrzydlającej ENERGII, pijąc Red Bulla?

Jak stworzyć dobrą opowieść o marce? Na co zwrócić uwagę, aby trafiała do serc
konsumentów? Zastanówmy się z jakich narzędzi korzysta spójna historia:

1. Stwórzmy bohatera – wyrazistą postać. Bez konfliktu nie ma opowieści, stwórzmy
bohatera pozytywnego i negatwnego.
Dobrym przykładem jest duet Serce i Rozum – ścierające się w nieustannej walce
argumentów racjonalnych z emocjonalnymi. Kampania zyskała rzesze fanów,
a wizerunek marki został ocieplony. Przykładem tworzonej w ten sposób opowieści
mogą być jeszcze marki: Berlinki, Duracell, TicTac, M&M's. Dzięki bohaterowi
wnikamy w jego świat, zaczynamy się utożsamiać z historią, którą opowiada,
pretendujemy do jego wartości. Sam produkt jest jedynie łącznikiem, drogą do
zaspokojenia potrzeby – bez konfliktu produkt nie byłby przecież potrzebny.

2. Postawmy na efekt, proces wręcz magiczny – niezrozumiały do końca dla odbiorcy,
a ocierający się o magię.
Z tego zabiegu korzysta wiele marek – ciekawą historię opowiada AXE – dla facetów
i… na kobiety. Ta marka rozpoczęła i kontynuuje opowieść o swoim intrygującym zapachu,
pod wpływem którego nawet niepozorny mężczyzna staje się dla kobiet wyjątkowo
atrakcyjny. Do języka potocznego już dawno wkradł się termin „Efekt Axe" i żyje własnym
życiem, co jeszcze bardziej podkreśla doskonałość stworzonej opowieści.

3. Odwołajmy się wprost do emocji.
Domeną wielkich marek są emocje. Wielkie marki nie kuszą nas doskonałym produktem,
ale zapraszają do przeżycia przygody. Ich opowieści skupiają się na potwierdzaniu
faktu, że są częścią naszego życia. Ich obecność w naszej codzienności wiąże się
z pozytywnymi emocjami, których potrzebujemy niczym kania dżdżu. Wspomniana
wcześniej Coca-Cola wpoiła nam swą opowieścią, że radość jest jej częścią składową.
O sile tej opowieści przekonał się niejeden z nas, łapiąc się na tym, że uśmiechamy
się na widok butelki tego napoju.

Storytelling wyznacza kierunek strategii marki, którą można rozwijać przez wiele lat.
Tworzy klimat, w którym szczęśliwie żyje nasz brand i w którym podejmowane są
wszelkie działania reklamowe. Stworzenie takiej angażującej opowieści o marce
to bardzo trudne zadanie, w którym trzeba wykazać się dalekowzrocznością.
Warto jednak podjąć wyzwanie, bo pozostając wiernym opowieści można uzyskać
znacznie więcej czyli zaufanie i przyjaźń klientów.


Wojtek Zatyka | Copywriter
zamknij newsletter
NEWSLETTER
Wpisz swoje dane aby dodać się
do listy subskrybentów:
Stämpfli BERN Stämpfli Zürich Stämpfli Warszawa