Reklamy szukają duszy

Skaczący bokser, historia Thomasa Burberry'ego czy dziadek uczący się języka angielskiego, żeby porozmawiać z wnuczką w Anglii? To trzy spośród najlepszych reklam świątecznych tego roku. Roku, w którym dominują reklamy ze świątecznym, radosnym przekazem. Oto subiektywny przegląd najlepszych reklam świątecznych 2016 roku.

Może to kwestia poczucia niepewnej przyszłości, którą utożsamiają Brexit i wybór Donalda Trumpa na prezydenta, ale na całym świecie dominują reklamy, które są pełne pozytywnego przekazu. Pokazują radość, ciepło, szczęście i bliskość. Trafiają się wyjątki, które często robią olbrzymie wrażenie – ale nie mają duszy.

ZABAWNA

Dzieci i zwierzęta. Wszyscy je kochamy, prawda? Dlatego tak często trafiają do reklamy. Ale potrzeba czegoś więcej, żeby z kliszy zrobić coś ciekawego.

Udało się to zrobić sieci handlowej John Lewis. Bokser Buster i jego zwierzęcy przyjaciele są tak uroczy, że w sieć zasypały przeróbki i nawiązania do tej reklamy – a to jest jednym z najbardziej obiektywnych wskaźników, czy reklama jest skuteczna. A przy tym… jest w niej coś świątecznego.

WAŻNA

Świąteczna? Tak. Przyciąga uwagę? Tak. Ważna? W przeciwieństwie do większości reklam – ta jest naprawdę ważna. Mowa o spocie Alzheimer's Research UK „Santa Forgot". Pokazuje świat, w którym Mikołaj zapomniał o Świętach przez chorobę Alzheimera. Elegancka animacja ma bardzo ważny przekaz – mówi o tym, jak ważne są medycyna, nauka, farmaceutyka. To przekaz bardzo potrzeby w świecie, w którym nie tylko wiele osób cierpi na różne schorzenia, ale także coraz więcej osób wątpi w skuteczność medycyny, mimo jej wielkich postępów.

Tak powinno się robić reklamy zaangażowane społecznie.

DROGA

Dostajesz 11 milionów funtów na reklamę. Co z nimi zrobisz? Może coś takiego:

Oto prawdopodobnie najdroższa i najbardziej efektowna – wręcz efekciarska – reklama przedświąteczna. Widać, że kosztowała niemało – przypomina zapowiedź filmu z Hollywood bardziej, niż tradycyjną reklamę. Napisana przez scenarzystę nominowanego do Oscara i wyreżyserowana przez zdobywcę tej nagrody. Czy spełnia swoje zadanie? Tak – przyciąga spojrzenie i zostaje w głowie.

Tylko czy przy okazji nie jest odrobinę bezduszna?

LUDZKA…

Trudno o większy kontrast dla reklamy Burberry, niż reklama Allegro. Nie dlatego, że Allegro zrobiło reklamę za grosze – na pewno swoje kosztowała! Ale dlatego, że stworzyła klimat, który jest niepowtarzalny. Bez tej reklamy nie może być żadnego podsumowania najlepszych reklam świątecznych:

Historia odrobinę nieporadnego dziadka jest osadzona głęboko w polskiej rzeczywistości. Ale czy tylko? Okazało się, że siła tej reklamy jest tak wielka, że stała się internetowym memem. Bo, choć osadzona w polskiej rzeczywistości, ma uniwersalny, bardzo ludzki i świąteczny przekaz.

Co jeszcze jest w niej niezwykłego? Choćby to, że produkt jest tutaj na drugim lub trzecim planie. Dominuje opowieść, historia, jaką pokazano. Takie reklamy są dość rzadkie na świecie, a w Polsce – praktycznie nie występują.

…I Z DUSZĄ

Także reklama Amazonu nie bez powodu trafia na naszą listę. Przypomina trochę reklamę Allegro – tak samo historia ma przewagę nad produktem, tak samo niesie ze sobą istotny, choć nieco bardziej banalny, przekaz. Czy jest też tak dobra, jak poprzednia reklama na naszej liście? Nie. Ale wciąż zasługuje na wzmiankę.

STYLOWA

Widzieliście „Grand Budapest Hotel"? No to wiecie, czego się spodziewać. Reklama H&M w reżyserii Wesa Andersona, z Adrienem Brodym w roli głównej, zachowuje klimat z filmu. Ciekawie i dobrze wyreżyserowana, jest przede wszystkim elegancka – stonowana, klimatyczna, a to już niemała wartość w świecie reklamy. Mimo przewidywalnego i nieco banalnego zakończenia, jest jedną z najciekawszych reklam świątecznych tego roku.


Michał Adamczyk
zamknij newsletter
NEWSLETTER
Wpisz swoje dane aby dodać się
do listy subskrybentów:
Stämpfli BERN Stämpfli Zürich Stämpfli Warszawa