algoRYTMY REKLAMY!

W wywiadzie dla tygodnika Newsweek jeden z najbardziej znanych polskich twórców reklamy Kot Przybora powiedział - „Reklama stała się dziś wielkim śmietnikiem". Można pokusić się o stwierdzenie, że na wielu konsumentów reklama nie działa – ignorują ją, bo ich nie angażuje, nie ciekawi. Może tradycyjne formy przekazu już nam się przejadły? Jak zatem precyzyjnie trafić do odbiorców?

Wybiegnijmy myślami w przyszłość. Spójrzmy na świat reklamy oczami wizjonera. Wczujmy się w trendy i spróbujmy przewidzieć, co będzie nadawać rytm w komunikacji marka - konsument.

Czy za 10 lat większość "tradycyjnych" nośników reklamy zniknie? Wyobraźmy sobie, że zastąpi je reklama spersonalizowana, dostosowana do odbiorcy, bardziej skuteczna i... obdzierająca nas z prywatności. Co dalej?

Konsumenci wykazują określone preferencje w stosunku do marki, produktów i zakupów online, o czym nie można zapominać. Zadaniem marketera jest coraz lepsze poznawanie odbiorcy, jego potrzeb, preferencji. Już dzisiaj tworzymy narzędzia, które na podstawie analizy behawioralnej próbują przewidzieć przyszłe zachowania czy skłonności zakupowe. Dzisiaj umiemy zdefiniować z imienia i nazwiska osobę odwiedzającą naszą stronę www czy sklep internetowy. Budujemy coraz dokładniejsze profile naszych klientów - nie grup docelowych, ale profile konkretnych osób! I to jest główny powód, dla którego reklama masowa może przejść do historii. Zostanie wyparta przez przekaz nie tylko zindywidualizowany, ale i dostosowany do konkretnych potrzeb i upodobań.

Czy personalizacja przekazu reklamowego zdecydowanie poprawia konwersję oraz wpływa na otwartość konsumentów na skierowaną do nich informację?

W przestrzeni cyfrowej - spędzając coraz więcej czasu - zostawimy megabajty danych do analizy. Już nie tylko takie potęgi jak Google czy Apple - znają nas na wylot. Nasz bank - wie za co i ile płacimy, biuro podróży – wie kiedy i gdzie spędzamy wolny czas, ubezpieczyciel – doskonale orientuje się, kiedy kończy się nasze ubezpieczenie - na podstawie tych danych mogą przygotować lepsze oferty - czyli takie jakich oczekujemy. Już dzisiaj każda marka może w analogiczny sposób analizować swoich odbiorców.

Czy za 10 lat algorytmy opisujące klientów będą doskonałe? Czy mechanizmy sprzedające będą idealnie umiały przewidzieć potrzeby konsumenta, znając jego preferencje podpowiedzieć najlepsze dla niego produkty, usługi? Wszystko wskazuje, że tak!

Można zatem wyobrazić sobie najbardziej prawdopodobny scenariusz rozwoju świata reklamy. Reklama w swojej dzisiejszej postaci zniknie! Nie będzie potrzeby wyróżnienia się na rynku. Walka "na półce" zostanie przeniesiona na walkę o lepsze zdefiniowanie i zrozumienie potrzeb - lepszą automatykę działań. Algorytm dobierze najlepiej odpowiadający potrzebom odbiorcy produkt.

Rytm świata reklamy będzie bić inaczej... wolny od agresywnego, masowego przekazu.


Rafał Cwenk
zamknij newsletter
NEWSLETTER
Wpisz swoje dane aby dodać się
do listy subskrybentów:
Stämpfli BERN Stämpfli Zürich Stämpfli Warszawa