Czerwiec 1, 2017



Sport, polityka i reklama

Stwierdzenie, że Super Bowl to święto reklam, a nie sportu, stało się banałem już kilka lat temu. Poza USA chętniej rozmawia się o tym, jakie reklamy wyświetlono, niż jaki był wynik w finale ligi NFL. Ten rok był trochę inny. Święto reklamy zostało przyćmione przez sport (i mecz, który jest silnym kandydatem do tytułu najlepszego finału w historii NFL), nie było reklam tak wyrazistych jak „Introducing Macintosh” z 1984 roku czy uroczych jak „The Force” Volkswagena. Tegoroczne spoty zostały zdominowane przez celebrytów i… politykę. Mimo tego udało nam się wybrać kilka wyróżniających się reklam. Oto nasze „Top 5 Plays of the Super Bowl LI”.

Budweiser – „Born The Hard Way”

Czyżby w reklamach pojawiała się nowa moda – przedstawianie fabularyzowanych historii „ojców założycieli” wielkich marek? Po świątecznej reklamie Burberry w ten sam ton uderza reklama Budweisera. A mimo to odbiera się ją kompletnie inaczej – ponieważ ciężko odebrać ją inaczej, niż jak krytykę autorów wobec polityki imigracyjnej prezydenta USA. Choć Budweiser oczywiście zaprzecza, reklama wzbudza kontrowersje. Dlaczego? Warto zobaczyć, ponieważ pomijając kontrowersje, jest bardzo sprawnie zrealizowana i bardzo pozytywna.

84 Lumber – „The Journey”

Gdy mówimy o kontrowersjach, reklama Budweisera była tylko przystawką. Tutaj mamy danie główne. Narażając się wielu osobom, sieć sklepów 84 Lumber przygotowała reklamę, która jest krytyką Trumpa nie w domyśle, a dosłownie. Wybraliśmy do pokazania oryginalną wersję, która została odrzucona przez nadawcę Super Bowl, telewizję FOX (podczas finału pokazano nieco zmodyfikowaną). Ze wszystkich reklam pokazanych podczas tegorocznego Super Bowl, ta będzie już dziś jest najczęściej omawiana i komentowana.

Nie zapominajmy o tym, że poza kontrowersjami jest to też bardzo dobra reklama – opowiada historię, w której marka jest na drugim planie, ale przez przekaz ma szansę skojarzyć się bardzo pozytywnie.

Mercedes-Benz AMG – „Easy Driver”

Kończymy z kontrowersjami. Zamiast tego dostajemy reklamę absurdalnie wręcz dopracowaną. Każdy odcień koloru ma tu swoje miejsce, mocne kontrasty współgrają z charakterem i wizerunkiem Mercedesa, wszystko wygląda perfekcyjnie. No i ma klimat.

No, ale czy po autorach, czyli braciach Coen, można spodziewać się czegoś mniej?

Wix – „Big Game”

Jeśli ktoś lubi oglądać Jasona Stathama w marynarkach i swetrach z golfem oraz przyglądać się, jak wybija zęby stereotypowym szwarccharakterom, to znalazł reklamę dla siebie. I co z tego, że ciężko znaleźć tutaj głębszy przekaz czy bardzo silne podkreślenie produktu? Reklamę Wix ogląda się z nieco wstydliwą przyjemnością – jak filmy akcji klasy B.

Squarespace – „Who Is JohnMalkovich.com?”

To reklama czy metareklama? W bardzo oszczędnym i stosunkowo krótkim spocie autorom udało się zamieścić całkiem sporo inteligentnych, żartobliwych nawiązań. Jakich? Obejrzyjcie reklamę, a potem zerknijcie na stronę johnmalkovich.com i spróbujcie się nie uśmiechnąć.

Ach, właśnie. Reklama wyróżnia się także wieloma słowami na literę F.

Chcecie zobaczyć więcej reklam? Większość możesz obejrzeć (i zagłosować na najciekawsze) na kanale YouTube AdBlitz:

YouTube AdBlitz

Kategorie: , ,

Comments are closed here.